Forskningsprojektet På rätt kurs – Building Resilient Navigation vill förbättra lotsning
2024-03-27Våra kollegor Isabella Ågren och Lena Kecklund är med i det pågående forskningsprojektet ”På rätt kurs – Building Resilient Navigation” som är ett projekt inom sjöfart och är till för att utveckla, utvärdera och förbättra arbetsmetoden för lotsning på fartyg.
Hur går en lotsning till idag?
När ett stort fartyg ska åka in i en hamn åker en lots ut och går ombord på fartyget för att hjälpa till att navigera in fartyget i hamnen. Lotsen har expertkompetens om hamnen och området och hjälper befälhavaren styra in fartyget på ett säkert sätt. Vid en lotsning har både lots och bryggteamet på fartyget, vardera gjort en färdplan för hur de ska ta sig in i hamnen. Här kan informationsutbytet vara en utmaning då färdplanerna kan se olika ut. Det är också ofta tidkritiskt mellan lotsen och befälhavare då de på en kort stund ska hinna gå igenom detaljer och stämma av att man har samma bild av hur lotsningen ska gå till. Detta kan utgöra en säkerhetsrisk och eventuellt öka risken för att en olycka inträffar när lotsen och bryggteamet inte får goda förutsättningar att samarbeta. Genom att ha en gemensam, detaljerad och på förhand delad färdplan så får lotsen och bryggteamet bättre förutsättningar för samarbete.
Genom att ha en gemensam, detaljerad och på förhand delad färdplan så får lotsen och bryggteamet bättre förutsättningar för samarbete.
Vad vill vi åstadkomma med forskningsprojektet?
Projektet fokuserar på informationsutbytet mellan lots och befälhavare och är till för att förbättra samarbetet mellan lots och bryggteamet, det vill säga befälhavare och övriga i besättningen på fartyget. Målet med projektet är att se till så att oavsiktliga avvikelser blir mindre sannolika, såsom att inte följa eller avgå från den ursprungliga färdplanen utan faktisk anledning. Syftet är även att ge bryggteamet bättre förutsättningar att upptäcka, påtala och korrigera när oavsiktliga avvikelser sker. För att en säker lotsning ska ske är det viktigt att lots och befälhavare har en gemensam modell av hur lotsningen ska gå till.
Målsättningen är att utveckla, utvärdera och ge stöd för införande av en ny arbetsmetod som är baserad på forskning samt erfarenheter. Arbetsmetoden ska förenkla samarbetet mellan fartygsbefäl och lots. I förlängningen innebär det ett viktigt bidrag till att utveckla procedurer och kommunikation inom lotsning samt att styra genom att planera.