Vad är OSA?

2024-08-16

Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) är ett begrepp som omfattar de psykosociala aspekterna av arbetsmiljön, med fokus på hur arbetsorganisationen och sociala relationer påverkar medarbetares hälsa, välmående och arbetsförmåga. Men hur påverkas säkerheten i en verksamhet av OSA?

Syftet med att arbeta med organisatorisk och social arbetsmiljö är för att förebygga stress, utbrändhet och andra psykosociala problem. OSA är till för att skapa en hälsosam, säker och produktiv arbetsmiljö där medarbetare trivs, mår bra och presterar väl.

Varför är OSA viktigt?

I Sverige regleras OSA genom Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS 2015:4). Föreskrifterna främjar hälsa och välmående på arbetsplatser och ska förebygga så att ingen skadas eller blir sjuk av den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Frågor om konflikter, stress, mobbning, trygghet, stöttning från chef och kollegor samt balans mellan jobb och privatliv är aspekter som OSA berör. Arbetsgivare har ett ansvar att aktivt arbeta med dessa frågor genom att identifiera risker, genomföra åtgärder och följa upp resultaten. När vi mår bra på vår arbetsplats gör vi ett bättre jobb.

Risker med en dålig OSA 

En verksamhet som har brister i OSA löper större risk för att medarbetare blir sjuka eller skadas i arbetet. Därför har vi utökat vårt utbildningsutbud med en ny utbildning som heter OSA i praktiken. I utbildningen lär du dig tillämpa OSA i din verksamhet för att skapa en god och säker organisatorisk och social arbetsmiljö i enlighet med Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS 2015:4). OSA är en grundläggande del i arbetsmiljöarbetet och säkerhetsarbetet. 

OSA i praktiken ⇾

Hur arbetar man med OSA?

Chefer, skyddsombud och de som jobbar med arbetsmiljön på arbetsplatsen har den viktigaste rollen i det organisatoriska och sociala arbetsmiljöarbetet. I Arbetsmiljöverkets föreskrifter ingår tre områden; kränkande särbehandling, arbetsbelastning och arbetstidens förläggning. Arbetsgivaren ska ha kompetens och kunskap om hur ohälsosam arbetsbelastning och kränkande särbehandling förebyggs och hanteras, detta i enlighet med Arbetsmiljöverkets föreskrifter. Arbetsgivaren ska även ha en policy för OSA på arbetsplatsen.

Att arbeta effektivt med den organisatoriska och sociala arbetsmiljön (OSA) innebär att skapa en arbetsplats där medarbetarna trivs, känner sig trygga och har möjlighet att prestera sitt bästa. Några viktiga exempel på hur man kan arbeta med OSA;

  • Kommunikation: Öppen och tydlig kommunikation
  • Arbetsbelastning och resursfördelning: Balans mellan arbete och fritid
  • Ledarskap och stöd: Engagerat ledarskap och kompetensutveckling
  • Socialt klimat och trivsel: temaaktiviter och arbetsmiljö
  • Konflikthantering: Medling och stöd 
  • Inkludering och mångfald: Jämställdhet och mångfald, mångfaldsinitiativ
  • Psykosocialt stöd: stresshantering och tillgång till psykologiskt stöd

Genom att fokusera på dessa faktorer kan arbetsgivare skapa en positiv organisatorisk och social arbetsmiljö som bidrar till ökad trivsel, produktivitet och välmående bland medarbetarna. En god organisatorisk och social arbetsmiljö skapar bättre hälsa och välmående på arbetsplatsen.

Mer om arbetsmiljö ⇾